luni, 8 aprilie 2013

De ce citesc?

Mă gândesc cum aș putea răspunde la această întrebare de câteva zile. Deci, hai să-i dăm drumul.
Pasiunea mea pentru citit pot spune că a început datorită mamei mele, care încă de când eram mici a încercat să ne convingă pe mine și pe fratele meu să citim. Iar cartea care mi-a stârnit această pasiune a fost una fantasy pe care mi-o amintesc și acum. Ea se numea Fetița celei de-a șasea luni. Îmi amintesc că am primit-o cadou de Crăciun, am citit primele rânduri, iar apoi nu m-am mai putut opri. După aceea au urmat alte cărți aparținând aceluiași gen, iar după ce m-am plictisit, ca să zic așa, de el, am încercat și alte genuri de cărți: romance, science fiction, polițiste și lista poate continua. Acum, nu prea aș putea sta foarte mult timp fără să citesc o carte, cu excepția momentelor când am examene și chiar nu am timp de altceva. 
Mi-am dat seama la un moment dat că din cărți, chiar și cele fantasy și science ficiton, se poate învăța câte ceva. Fiecare carte are un mesaj în cele din urmă. Iar cititul pentru mine a devenit o plăcere și, de asemenea, un hobby, la care nu vreau să renunț vreodată.
Eu consider că lumea ar trebui să citească din următoarele motive:
1. Pentru că dezvoltă vocabularul.
Da, știu, poate nu pare un motiv suficient de bun, dar eu am învățat cum să mă exprim mai bine din cărți. Asta pentru că fiecare carte are un anumit limbaj și se pot învăța suficiente lucruri din punctul ăsta de vedere din ele. Chiar și din cele aparținând genului science fiction. Nu cred că trebuie să fie neapărat manuale, sau cărți de specialitate.
2. Pentru că e relaxant.
Eu una după o zi lungă la facultate abia aștept să pun mâna pe o carte. Sunt suficiente romane pe piață care au un subiect relaxant, care sunt scrise în așa fel încât să poată fi citite ușor, și de către oricine, și care nu necesită cine știe ce atenție pentru a fi înțelese. Pentru mine, astea sunt așa numitele cărți Chic, deși nu sunt singurele care sunt scrise într-un asemenea mod.
3. Pentru că te ajută să te deconectezi.
Cu ajutorul unei cărți bune poți, pentru o perioadă de timp, să intri într-o altă lume și să uiți de problemele de peste zi sau de cele pe care va trebui să le rezolvi în zilele ce vor urma. De asemenea, atunci când citești o carte, poți deveni o cu totul altă persoană. Mie nu mi s-a întâmplat doar o singură dată să mă identific cu personajul principal și să "trăiesc" în pielea lui. Iar cu anumite personaje chiar am simțit că am ceva în comun, uneori acelea fiind chiar personaje secundare.
4. Pentru a avea o altă viziune asupra lumii.
Da, vorbesc serios. Citind anumite cărți mi s-a întâmplat să văd lucrurile dintr-o cu totul altă perspectivă decât până atunci. Cărțile m-au ajutat să realizez cât de importante sunt anumite lucruri, cum ar fi familia, prietenii etc, lucruri la care eu de obicei nu contemplez prea mult. M-au ajutat să realizez cât de mult poate fi schimbată viața unei persoane de către un eveniment, cunoașterea unor persoane noi, de către vreun zvon și multe altele. Poate sună clișeic, dar mulți dintre noi nu realizează ce impact ar putea avea în viața altor persoane.
5. Pentru că poți afla lucruri noi.
Și aici nu mă refer doar la cărțile de specialitate sau manualele școlare. Chiar și dintr-o carte de ficțiune se pot învăța lucruri noi. De exemplu, citind Și dacă aș mai trăi o dată de Marc Levy, am aflat despre regimul totalitar ce fusese instalat în Argentina acum mulți ani, despre cum toți cei care erau împotriva sistemului erau săltați din propria casă, torturați și apoi omorâți, și cum copii le erau luați și dați spre adopție altor familii, cum multe mame încercau să îi aducă în fața dreptății pe cei vinovați, chiar dacă șansele lor erau extrem de mici. Am aflat că acelea erau întâmplări reale. Și nu este prima carte cu care pățesc asta.
6. Pentru povestea propriu-zisă.
Fiecare carte prezintă o anumită poveste. Fie ea carte polițistă, thriller, romance sau ce mai vreți voi, fiecare prezintă povestea unui anume personaj, sau a mai multor personaje. Iar fiecare astfel de poveste are farmecul ei, poți învăța multe din povestea unui anume personaj, chiar dacă acesta nu a existat niciodată. Iar fiecare din aceste povești are un mesaj, care eu cred că este folositor.
7. Pentru noi experiențe.
Da, ați citit bine. Eu pot spune că am învățat multe din cărți, din experiențele personajelor și din trăirile lor. Sigur, poate că să citești despre experiența altcuiva nu e același lucru cu a învăța din experiențele proprii, dar viața e scurtă și nu ai timp să încerci chiar tot ce ai vrea. Iar prin intermediul cărților poți avea parte, în mod indirect, de aventuri, întâmplări și tot felul de peripeții pe care probabil că nu lei vei putea avea în viața reală. Iar ăsta mi se pare un lucru minunat. Prin intermediul cărților poți avea sute de experiențe diferite, poți trăi în diverse locuri și poți vedea foarte multe lucruri.
8. Pentru că dezvoltă imaginația.
Poate că mulți consideră că imaginația nu este foarte importantă, dar eu cred că se înșală. În viață, eu consider că e nevoie și de imaginație. Mie, de exemplu, imaginația mi-a folosit la bac la română, iar la facultate am descoperit cât de importantă este aceasta într-un business. Unele dintre cele mai bune idei de produse și servicii au apărut și datorită imaginației de care au dat dovadă creatorii lor. Iar ăsta este doar un simplu exemplu.
9. Pentru a scăpa de plictiseală.
E adevărat că acum există mai multe moduri de a nu te plictisi, cum ar fi internetul, televizorul, telefonul mobil și multele jocuri ce pot fi descărcate. Dar în cele din urmă chiar și de ele oamenii se pot plictisi. În schimb, citind o carte asta nu prea se întâmplă. Mi se pare un mod foarte bun de a petrece timpul liber și momentele în care ești plictisit. Și are și multe alte efecte pozitive, chiar dacă poate nu ne dăm seama de toate.
10. Pentru că dezvoltă gândirea.
Cărțile, din punctul meu de vedere, îi pot ajuta pe oameni să fie mai open-minded, cum nu găsesc expresia în română. Practic, cărțile pot ajuta la lărgirea orizonturilor.

Acest articol este scris în cadrul concursului organizat de Libris(librărie online și cărți online) pentru bloggerii români. 
Voi de ce citiți?

11 comentarii:

  1. Deci de Crăciun se întâmplă minuni. Frumos. Succes îţi doresc!

    RăspundețiȘtergere
  2. @sonia: Într-adevăr :) Mulțumesc :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Parca vad motivele mele asa de tare ma regasesc intr-ale tale!

    RăspundețiȘtergere
  4. Unele din motivele tale se regasesc si in ale mele. :) Intotdeauna am vrut sa castig o noua experienta lecturand,dar cel mai mult caut o poveste in care sa ma afund si o simt emotie cu emotie. Succes in concurs! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Pentru o altă viziune asupra lumii .... frumos scris .... Așa gândesc și eu ...Chiar poți descoperi lumea prin cărți (de toate genurile), doar să ai voință. Multu succes, Maria!

    RăspundețiȘtergere
  6. Atat eu cat si alti cititori/bloggeri avem o serie de motive care mai de care mai pompoase si mai complexe. Motivul tau nr. 6 mi se pare foarte sincer. Lasand la o parte celelalte motive, pana la urma citim pentru ca ne place si pentru "povestea in sine".

    RăspundețiȘtergere
  7. Ai niste motive bine alese si bine prezentate, multa bafta in concurs! >:D<

    RăspundețiȘtergere
  8. Ai scris frumos, si eu ma regasesc in multe din motivele spuse de tine. Se vede ca ai pus suflet in ceea ce ai scris.
    Succes la concurs!
    M-as bucura daca ai comenta si la mine pe blog la postarea din cadrul concursului Libris. Acesta este link-ul: http://cartinemuritoare.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

    RăspundețiȘtergere
  9. Frumos şi bine structurat! Cam din aceleaşi motive citesc şi eu, dar cred că posibilitatea de a mă deconecta este cea care mă atrage cel mai mult la o carte. Baftă în concurs!

    RăspundețiȘtergere