miercuri, 26 iunie 2013

"O zi" de David Nicholls

S-ar putea să fie câteva spoilere, dar nimic extrem de important pentru poveste.
Ăăăh... nici nu prea știu de unde să încep cu această carte. Ideea e că atunci când am cumpărat-o chiar auzisem multe lucruri bune despre ea, știam și de filmul făcut după ea, și chiar am crezut că îmi va plăcea. Și totuși la final am rămas cu un sentiment de "ok, meh" și cam atât. Adică, eu sunt o persoană care nu e chiar atât de greu de impresionat și am mai plâns la suficiente cărți și filme înainte, iar asta e prima carte pe care o citesc în care a ajuns să nu-mi pese absolut deloc de ceea ce se întâmplă cu personajele astea două. Singurul motiv pentru care am vrut atât de mult să o termin a fost pentru că am citit din greșeală un spoiler despre final și am vrut să văd cum se ajunge acolo, iar după mai aveam prea puțin ca să nu termin.
Cartea spune povestea a două personaje: Dexter și Emma. Se întâlnesc pentru prima dată la petrecerea de absolvire a universității, au ceva sentimente unul pentru altul, iar de acolo fiecare capitol prezintă aceeași zi, 15 iulie, din fiecare an care trece de atunci, timp de vreo douăzeci de ani. Prima dată nu mi-am dat seama de asta, pentru că am prostul obicei de a nu citi data de la începutul capitolelor, pentru că nu credeam că e importantă.
Dacă ar trebui să descriu cartea asta cât mai pe scurt ar fi cam așa: prea lungă! Parcă se întâmplă multe prea multe, și nu sunt nici foarte interesante, doar pentru a se ajunge la acel final.
Eu când m-am apucat de cartea asta știam că e o poveste de dragoste între Dex și Em, dar nu e așa. Cei doi, în cea mai mare parte a cărții, sunt descriși ca fiind cei mai buni prieteni. E drept că poate au sentimente unul față de altul și după seara aceea de la absolvire, dar niciunul din ei nu i-o spune celuilalt. Iar la un moment dat, de câte ori se întâlnesc nu fac altceva decât să se ciondănească. Și nu am reușit niciodată să înțeleg ce vedeau unu la altul.
O altă chestie enervantă la cartea asta sunt personajele, adică cele principale. Emma e o fată care a învățat foarte bine la universitate, a fost și șefă de promoție și mai are și dublă specializare. Nu asta mă deranjează, ci faptul că nu înțeleg la ce s-a chinuit să obțină acea dublă specializare când nu se folosește de ea absolut deloc. Dar se întreabă mult timp ce anume face cu viața ei. A, și e mai mereu ironică și nu foarte drăguță. Dexter, pe de altă parte, e tipul ăla de băiat de bani gata, care își poate permite foarte multe lucruri și care inițial se apucă de călătoritul prin lume și apoi devine prezentator TV. Problema mea principală cu el este că nu a fost un capitol în cartea asta în care să nu bea. Ca să nu mai zic că se comportă mai tot timpul ca un idiot. Se gândește cât de mult o place pe Emma, dar i-o flutură pe sub nas pe fiecare din prietenele lui, care nu sunt puține. Și nici la final nu prea se schimbă.
Iar finalul ăla... pur și simplu nu m-a impresionat cu nimic, iar capitolele de după nu au făcut decât ca această carte să-mi displacă cartea și mai mult.
Au fost câteva capitole care mi s-au părut într-adevăr mai interesante, dar per total nu aș putea să spun că mi-ar fi plăcut cartea asta. Aș vrea totuși să văd filmul, pentru că îmi place de Jim Sturges, și sunt curioasă dacă filmul va fi la fel de dezamăgitor ca și cartea, sau, cine știe, poate îmi va plăcea mai mult. 

4 comentarii:

  1. Eu nu am avut rabdare sa ma uit la film! Am vazut cam 20-30 de min din el, si l-am abandonat. La toate insistentele unei prietene, ca "vaaaiii ce bun este". Deci, nu cred ca pierzi nimic :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am încercat ieri și după 35 de minute m-am lăsat :)) Mă gândeam să mai încerc o dată la un moment dat, dar nu știu dacă se va întâmpla.

      Ștergere
  2. eu am vazut doar filmul si am plans....doamne...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu am rezistat decât vreo 30 de minute la film, după nu am mai putut să mă uit, pur și simplu nu m-a atras, dar știu că multora le-a plăcut.

      Ștergere