marți, 25 martie 2014

"Animal farm" de George Orwell

Asta am citit-o mai mult pentru că nu mai știam ce să aleg și voiam și ceva scurt, așa că am zis de ce nu. Auzisem câteva chestii bune despre ea oricum. Și e prima carte a autorului pe care am citit-o.
Locul acțiunii este Manor Farm, al unui anume fermier, Jones parcă, la care animalele se satură să suporte tirania lui după ce acesta se îmbată și nu le mai hrănește o zi sau două, nu mai țin minte exact. Furioși, aceștia pun în aplicare o revoluție și îl gonesc de la fermă. Rămași ca singuri proprietari, animalele decid să facă în așa fel încât toți să trăiască mai bine, ceea ce le iese mai mult sau mai puțin.
Știu că poate cartea asta e de fapt o critică asupra sistemelor totalitariste, în principiu comunismul, dar eu una m-am distrat citind-o, chiar mi s-a părut amuzantă de foarte multe ori. Pentru că este atât de actuală, la fel ca operele lui Caragiale, încât mă gândesc că săracii de ei se învârt în mormânt știind că nimic nu s-a schimbat. Ceea ce e și trist, dar râsul e mai bun decât plânsul.
Dar ceea ce m-a distrat cel mai mult au fost cei doi porci, care s-au aflat la conducere în povestea asta. La un moment dat nu puteam să nu mi-i închipui drept persoane politice din țara noastră, ale căror nume nu le voi da, pentru nu îmi doresc așa ceva pe blog, dar trebuia menționat așa, în trecere.
Mi se pare că această carte transmite un mesaj general valabil, anume că puterea corupe, iar cei care au într-adevăr cele mai bune intenții nu rămân prea mult în poziții de conducere pentru că sunt dați repede la o parte de cei care sunt suficient de vicleni pentru a le lua locul, dar care nu își doresc decât să își urmărească propriile interese.
Acela ar fi mesajul principal, cred eu, dar mai e ceva în povestea asta despre care vreau să vorbesc. Cred că mai ilustrează foarte bine zicala "proști, da' mulți", pentru că se întâmplă niște chestii pe parcurs la care nu ai cum să gândești altfel. Cel puțin pentru mine, anumite chestii erau atât de evidente, modul în care îi tot manipula, iar ei habar nu aveau și tot timpul picau în plasă.
Nu m-aș fi așteptat, dar chiar mi-a plăcut, m-am distrat copios și am mai înțeles și eu câteva chestii despre politică, și chiar nu îmi trebuie mai mult, că nici nu îmi place. Eu una recomand cartea asta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu