luni, 10 martie 2014

Autori români


Nu, nu voi vorbi despre autorii români pe care îi studiem în școală, că știm cu toții că acele romane nu prea sunt pe gustul majorității. Nu, eu vreau să vorbesc aici despre acei autori români publicați recent, dar nu numai, cât și despre cum sunt promovați, dacă sunt, și aș vrea să și recomand câteva cărți.
Recent, adică în 2012, am aflat prin intermediul unuia dintre blogurile pe care le urmăresc, nu mai țin minte care, despre o carte scrisă de o autoare româncă. Inițial, nu prea am crezut eu că autoarea e într-adevăr româncă, pentru că avea un nume neobișnuit. Dar am făcut niște cercetări și am aflat că așa și era. Tot pe acel blog, autoarea a lăudat acea carte și, cum curiozitatea m-a învins, am decis să îi dau o șansă. Acum, recunosc că am fost un pic sceptică atunci când am luat-o, pentru că la vremea aceea în afara de autorii studiați în școală nici nu mai încercasem să citesc altceva de vreun autor român. Dar am zis de ce nu? Mai ales că era un subiect care mie îmi place mult: vrăjitoare. Și chiar am rămas plăcut surprinsă, acea cartea mi-a depășit cu mult așteptările.
Cartea despre care vorbesc aici este Contesa Aneke de Anna Vary. Încă mă bucur foarte mult că am decis să îi dau o șansă și abia am așteptat al doilea volum, care mi s-a părut și mai reușit decât primul. Iar acum abia îl aștept pe al treilea.

O altă autoare pe care am descoperit-o este Adina Speteanu.
Ea este autoarea cărților Crimă la timpul trecut, și a seriei Dincolo de moarte, ce conține până acum volumele Destine pierdute și Jocul secretelor

 
Dacă ar fi să aleg între cele două, a doua fiind serie, aș spune că primul ei roman mi-a plăcut mai mult, dar asta doar pentru că eu nu sunt fan vampiri. Să nu se înțeleagă de aici că seria ei nu ar fi bună, asta e doar o preferință a mea. Și, deși au fost niște chestii în primul volum al seriei care m-au cam sâcâit în timp ce citeam, a fost mult mai bună față de alte cărți cu vampiri pe care le-am citit. 
Cărțile lor le recomand, sunt foarte reușite și demonstrează că aveam și noi scriitori buni în țară.
Și dacă tot am ajuns aici, trebuie să zic ceva și despre promovarea acestor cărți, pentru că eu nu aș fi auzit niciodată despre cărțile Annei Vary dacă nu aș fi urmărit anumite bloguri, ceea ce mi se pare destul de trist, pentru că seria pe care a scris-o e foarte bună. Și editura Herg Benet a publicate de-a lungul anilor mai mulți autori români, de altfel.
Cred că Adina Speteanu, ca și cărțile publicate de editura Tritonic, sunt promovate ceva mai bine, pentru că eu pe ea am văzut-o vorbind pe la târguri de carte, știu că editura se ocupă de lansări de carte unde sunt și autorii, normal, și parcă de cărțile lor s-ar putea afla ceva mai ușor. Față de cele de la Herg Benet, la care promovarea mi se pare un pic cam inexistentă.
Ca un fel de încheiere, eu mă bucur să văd că există edituri care publică autori români, unii chiar tineri. Pentru că eu sunt convinsă că sunt multe talente în România, marea problemă e că nu mulți le acordă și șanse, ceea ce mi se pare trist. Dar în schimb se traduc foarte multe cărți din străinătate, iar unele dintre ele nu sunt cine știe ce. Nu zic că nu am citit unele cărți foarte bune din afară, unele dintre ele nici nu cred că vor fi traduse, tot ce vreau să spun e că ar trebui să vedem că și noi avem autori talentați.
O să recunosc că încă tind să fiu un pic sceptică când mă decid să citesc cărți scrise de autori români, dar încerc să nu mai fiu, pentru că mi s-a demonstrat că nu am de ce să fiu așa. Iar una din marele mele dorințe este să citesc mai multe astfel de cărți.
Asta ar fi încercarea mea de a vă încuraja să dați o șansă autorilor români publicați recent, pentru că eu cred că merită. Adică, de ce să nu ne susținem propriile talente, nu?

2 comentarii:

  1. Nu știu dacă ai auzit și de Cristina Nemerovschi. Este autoarea „Sânge satanic” și tot la editura Herg Benet a fost publicată. Nu știu foarte multe despre ea, nu am citit-o, dar face parte din categoria noilor autori români, și eu zic că e destul de populară. Am foarte mulți colegi de clasă care o adoră.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am auzit de ea și am citit rezumatele cărților ei și nu sunt chiar genul de chestii care mi-ar plăcea, au niște subiecte cu care eu nu mă împac foarte bine.
      Dar e bine de știut că lumea citește romanele ei.

      Ștergere