luni, 11 august 2014

"Jumătatea rea(Jumătatea rea #1)" de Sally Green

Pentru că nu mă pot abține, recenzia asta va fi scrisă pe bucăți. Nu va conține spoilere, totuși. Sunt convinsă că totul se va transforma într-un rant, deci îmi voi cere scuze în avans.
Urăsc atât de mult genul ăla de cărți care încep bine și o iau în jos destul de repede. Cartea are o premisă foarte bună, anume faptul că într-o societate în care vrăjitorii sunt împărțiți în Albi și Negri există un băiat, Nathan, care este practic jumătate alb, jumătate negru, tatăl lui fiind cel mai puternic și crud Vrăjitor Negru. Plus că eu sunt fan fantasy, mai ales vrăjitoare. După ce citisem vreo 60 de pagini am fost convinsă că îmi va plăcea, însă nu a durat mult până să îmi schimb drastic opinia, iar pe la pagina 190 eram deja super plictisită și începusem să sar paragrafe, ceea ce nu e niciodată un semn bun, pentru că eu sunt genul care citește temeinic, fiecare cuvânt. Dar să o iau sistematic. În primul rând, stilul în care e scrisă cartea; am zis că se citește repede, ceea ce e adevărat, dar pare cumva... cum să zic? Autoarea practic ne spune tot ce se întâmplă, dar nu ne arată cum se întâmplă lucrurile alea. E vorba aia show, don't tell, iar ea face exact invers. Apoi, este o poveste la persoana întâi, dar pare că de fapt totul e spus de altcineva, practic pare că Nathan e complet detașat de tot ceea ce i se întâmplă, ceea ce m-a deranjat, pentru că nu mă puteam gândi decât la cum m-a bătut pe mine cineva la cap cu descrierea sentimentelor atunci când eram la început cu scrisul și la cât mi-a luat ca să îmi dau seama cum e corect, mă deranjează când chestia asta se întâmplă în cărți publicate, sentimentele sunt importante, iar aici lipsesc aproape cu desăvârșire. Următorul lucru ar fi că după 190 de pagini, aproape de jumătatea cărții, habar nu aveam care e scopul întregii povești și dacă totul duce într-adevăr undeva.
La final tot nu înțeleg ce a vrut cartea asta să fie, de fapt. Parcă nu are nici cap, nici coadă.
Singurul lucru bun pe care l-am găsit eu la cartea asta a fost faptul că Nathan a fost convins că tatălui lui chiar îi pasă de el și așa mai departe, dar chestia asta nu se potrivește deloc cu finalul. La naiba, schimbă practic trei fraze cu taică-său, din care nu mi se pare că ar fi reieșit că i-ar păsa într-adevăr de el.
Nu m-ar fi deranjat foarte tare faptul că romanul se desfășoară cu încetinitorul, dacă am fi primit ceva explicații, descrieri ale lumii, ale modului în care funcționează magia aia a lor mai pe larg, nu doar chestia cu ucenicii și darurile, pe care o pot accepta așa cum e, dar tot există și acolo niște chestii pe care nu le înțeleg. Dar nu primim nimic din toate astea, iar magia e aproape inexistentă.
Și ar mai fi faptul că Vrăjitorii Albi, având în vedere tot ce aflăm, par aproape la fel de cruzi ca cei Negri. Zic aproape, pentru că măcar ei nu se măcelăresc unii pe alții, așa cum fac Vrăjitorii Negri, ceea ce e un alt lucru pe care nu îl înțeleg. Nu sunt ok cu ideea că ăia sunt cruzi doar de dragul de a fi cruzi, așa cum sunt portretizați aici. În schimb, cei Albi numai buni nu par, având în vedere cum îl tratează pe Nathan.
Mda, dezamăgire maximă, dacă nu era deja evident. Nu am de gând să continui seria, pur și simplu nu mi se pare că merită. 

18 comentarii:

  1. Okay, deci imedicat după ce am văzut recenzia, primul lucru pe care l-am făcut a fost să mă duc ep Goodreads să văd câte steluțe i-ai dat, și când am văzut, vorbesc la modul cel mai serios, m-am crucit. :)) După ce că eram în mari (uriașe chiar) dubii cu această carte, acum cu recenzia ta, chiar că mi-am scos-o din cap pentru totdeauna. Și nu pentru că nu am citit și alte recenzii la ea m-a făcut să iau această decizie, (oricum nu prea mă atrăgea pe mine), ci pentru că oricum îmi era indiferentă. M-am lămurit, și chiar e una dintre părerile pe care le citesc la tine în legătură cu vreo carte, care să aibă un impact atât de mare. Dar trecând peste, îmi pare foarte rău că ai început o nouă serie care să te dezamăgească atât de tare, și la care trebuie să renunți. :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta e prima carte pe anul ăsta căreia i-am dat un asemenea rating pe Goodreads. Eram în dubii cu câte stele să-i dau, dar prea m-a enervat :)) Eh, asta e. Mie îmi pare mai mult rău că e o carte ce conține lucrurile mele preferate și m-a dezamăgit. Oricum, cred că renunț cam la jumate din seriile pe care le încep :))

      Ștergere
  2. Au! Imi pare rau pentru dezamagire, dar macar ti-ai satisfacut curiozitatea de a o citi.
    Multumim ca ai impartasit cu noi aceasta experienta, prevenindu-ne.

    Succes !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai avem parte și de dezamăgiri din când în când, asta e :)

      Meris, la fel și ție!

      Ștergere
  3. Nu e prima recenzie negativă pe care o citesc despre cartea aceasta. Oricum nu mă atrăgea prea tare.
    Frumoasă recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi, deși cred că e mai mult un rant decât o recenzie :))

      Ștergere
  4. Mulțumim pentru avertisment! Ceea ce îmi atrăsese inițial atenția asupra cărții fusese faptul că în campania de publicitate, apăruse prin librării legată cu sfoară și prinsă cu un lacăt, ceea ce mi se păruse interesant. Dar dacă din punct de vedere al conținutului nu e ok... degeaba :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu mi-am luat cartea tot din cauza chestiei cu lacătul. Proastă decizie. Ideea nu prea mă atrăgea, dar m-au păcălit primele pagini. Am renunțat după câteva capitole, nu mai rezistam.

      Ștergere
    2. @Ghanda: Am văzut și eu chestia cu lacătul, dar nu am înțeles deloc ideea :)) Ar fi putut fi o carte super, adică ideea e chiar bună, cu execuția stă prost în schimb.

      Ștergere
    3. @Googga: Primele pagini chiar păcălesc. Dar eu cumva ajunsesem la jumate, și eram curioasă de întâlnirea cu taică-său și am zis că aș putea să o termin acum, așa mai pe shortcut, și a fost o mare greșeală, mai bine renunțam și eu :))

      Ștergere
  5. Deși a avut multă publicitate prin librării și pe toate blogurile, eu am avut așa, un sentiment, că această carte nu este atât de bună pe cum o slăvește toată lumea (de obicei cărțile slăvite de prea mulți, nu sunt). Așa că mă bucur că ți-am găsit recenzia, asta m-a convins total că nu o să încerc seria asta probabil... niciodată.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu am avut un sentiment că mă va dezamăgi, dar am zis totuși să îi dau o șansă(nici cu Starters nu fusesem foarte convinsă și mi-a plăcut mult), mare greșeală. Genul YA mă dezamăgește din ce în ce mai des și încep să cred că ar trebui să stau departe de el.

      Ștergere
  6. Cred ca e prima recenzie negativa pe care o citesc, dar e bine ca am gasit-o, aveam dubi, si inca am, dar nu cred ca o s-o cumpar, poate o gasesc la biblioteca.
    Organizez un concurs, daca esti interesata link-ul aici: http://in-love-with-books002.blogspot.ro/2014/08/concurs-2-castiga-o-carte.html
    Te tuc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă te hotărăști să o citești, sper să nu te dezamăgească la fel de mult ca pe mine, până la urmă nu se știe niciodată, poate nu avem chiar aceleași gusturi.
      Am văzut, poate voi participa, momentan sunt în dubii când vine vorba de YA :))

      Ștergere
  7. Hei Leo! :* Sincer, îmi pare foarte rău că nu ți-a plăcut, mie mi s-a părut ok, dar gusturile nu se discută și noi, oameni buni, ne respectăm unii altora părerile :)) Îmi place să zic asta :3 Te pup :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și mie îmi pare, dar mă bucur că pe tine nu te-a dezamăgit :) Adevărat, gusturile nu se discută :)

      Ștergere
  8. Mă bucur mult că sunt oameni ca tine care mai scriu şi astfel de recenzii. În ultima perioadă încerc să mă feresc de cărţile astea comerciale, scrise doar de dragul de a vinde, fără a transmite nimic clar cititorului. Cu siguranţă nu voi cumpăra cartea, dar dacă voi avea ocazia, am să o citesc. Nu ştiu dacă se merită să dau bani pe ea...dar ce ai scris tu aici, mă îndeamnă să cred că nu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe mine nu m-ar deranja cărțile fără mesaj dacă ar fi scrise bine și toate cele. Am citit vreo două-trei astfel de cărți și au fost oricum mai bune decât asta. Pe asta chiar nu merită să dai bani, mi se pare o risipă sincer.

      Ștergere