joi, 12 martie 2015

Citim?

Cei de la librăria online Libris, unde puteți găsi cărți online, au venit cu o idee pentru un nou concurs pentru bloggeri. De data asta întrebarea este dacă astăzi se citește la fel de mult ca acum 20-30 de ani sau nu, sau dacă pur și simplu se citește altfel, dacă tinerii mai citesc. Postul complet despre concurs, și regulile, dacă e cineva interesat, se găsește aici.
Dacă în zilele noastre se citește mai mult sau mai puțin decât acum 20-30 de ani e greu de spus, în cifre exacte. Nu cred că există pe undeva vreo astfel de statistică, deși cred că ar fi interesant de văzut exact cum stau lucrurile. Totuși, încă se mai citește. Eu cred că tinerii încă mai citesc. Cred că asta o demonstrează, în parte, și toate blogurile dedicate cărților care au tot apărut în ultimii ani pe internet. Sunt destul de multe, ceea ce înseamnă nu numai că lumea încă citește, dar și vrea să își împărtășească opiniile cu cei din jur. Iar internetul facilitează acest lucru. În prezent, e mult mai ușor să ajungem la informația care ne interesează și să ne împărtășim părerile cu cei din jur. Pe bloguri, pe Goodreads, sau pe alte rețele sociale. 
Sigur, internetul oferă multe distracții, și nu o singură dată m-am trezit stând mai mult pe rețele sociale decât citind, asta chiar atunci când îmi propuneam să citesc mai mult, dar pe de altă parte platforma asta și oferă posibilitatea ca oamenii care au aceleași interese să comunice mai ușor unii cu alții, și să se și găsească între ei. 
De-a lungul timpului, am tot auzit persoane spunând că tinerii din ziua de azi nu mai citesc. Nu sunt de acord. Și nu doar datorită blogurilor, ci și a experienței mele și a ceea ce văd în timp ce mă plimb cu metroul în fiecare zi, până la facultate și înapoi. Atunci când nu stau eu însămi cu nasul în vreo carte, mai privesc în jurul meu. Și nu o singură dată mi s-a întâmplat să văd persoane cu câte o carte sau un ereader în mână. Iar asta cred că spune multe, pentru că nu cred că va investi într-un astfel de device o persoană care nu citește constant, mai ales că majoritatea ereader-lor pe care le văd sunt precum cel pe care îl am eu, adică pe care nu se poate face altceva în afară de citit. Văd din ce în ce mai des oameni cu astfel de aparate la metrou, ceea ce mie mi se pare încurajator.
Un alt lucru important de menționat e că acum, spre deosebire de copilăria părinților mei, există mult mai multe lucruri care se pot face în timpul liber, dar în același timp există și mai mult acces la informație și cărți. Se găsesc mult mai multe titluri în prezent pe piață. Cred că există câte o carte pentru fiecare gen de cititor, pentru toate gusturile.
Nu știu cu câtă exactitate se poate afirma dacă acum se citește mai mult sau mai puțin decât în trecut, dar eu cred că tinerii încă citesc, doar că altfel. Pe ereadere, pe tablete, chiar pe telefoane. Am auzit și faptul că în epoca asta a vitezei, cartea în format tipărit nu mai e la fel de apreciată. Poate, dar atâta timp cât povestea respectivă poate fi citită, mai contează formatul? Fie că e hardback, paperback, sau în format electronic? În ochii mei, povestea e cea mai importantă parte a unei cărți, și prea puțin contează modul în care ea ajunge în mintea cititorilor.
Ca o concluzie, da, eu cred că tinerii încă mai citesc, nu la fel ca generațiile trecute, dar încă o fac. Cred că întotdeauna se vor citi cărți și cumva mereu se vor găsi persoane care să îi încurajeze pe alții să citească.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu