sâmbătă, 7 martie 2015

Kindle vs physical books

Sara mi-a dat ideea pentru articolul ăsta. M-a întrebat dacă aș putea scrie o postare pe subiectul ăsta, și până la urmă de ce nu? Nu cred că am vorbit vreodată calumea pe subiect, so here goes nothing. Deci aici voi povesti despre experiența mea cu un kindle, tipul de device pe care îl folosesc, și în general lucruri legate atât de kindle cât și de cărțile fizice.
Eu am aparatul ăsta, sau jucăria așa cum i-a spus cineva, din vara lui 2012. Mi l-am luat după ce am aflat că am intrat la facultatea cu predare în limba engleză și m-am gândit că nu ar fi o idee rea să citesc mai mult în limba asta, plus că și așa mi-l doream de ceva timp. Chiar a fost o idee bună atunci, mai ales că aparatul are un dicționar inclus(în engleză), care dă definițiile cuvintelor și exemple, e super din punctul ăsta de vedere. Nu l-am folosit pentru majoritatea anului 2014, pentru că mi se făcuse dor de ținutul unei cărți în mână(și de citit în limba română), dar recent am început să îl folosesc din nou, o să explic de ce imediat. 
Acum, deși titlul e cum este, nu pot spune că am o preferință când vine vorba de formatul în care citesc; pentru mult timp, adică aproape un an, am citit cam exclusiv pe kindle, după aceea am citit mai mult cărți în format fizic, depinde aici și de preferințe și de starea mea de spirit. 
Mai departe, voi zice câte ceva despre device în sine.
El arată așa cum se vede în poză(imaginea e o reclamă de la Amazon, pentru că am deschis wifi-ul la un moment dat). E foarte ușor de folosit, are doar câtea butoane, nu e nimic complicat. Știu că există o variantă cu touch screen, asta e cea fără, paginile se dau înainte sau înapoi din două butoane. El este Amazon Kindle, nu știu exact alte detalii, și este una din variantele care folosește tehnologia e-ink. Asta înseamnă că ecranul imită hârtia, și pot să vă asigur că așa și este. Am citit și în soare, și nu se reflectă în ecran, așa cum se întâmplă la telefoane sau tablete. Am vrut special varianta e-ink pentru că eu sunt mioapă(am ajuns recent la dipotrii de -5, which sucks), iar cititul mult timp pe un ecran gen tabletă/laptop îmi dă mari dureri de cap, la propriu. Am citit multe ore pe acest device și e exact senzația de a citi de pe o foaie. E foarte fain. 
El vine cu un cablu USB, principalul mod în care se încarcă fiind prin laptop. Se încarcă mai repede la priză, dacă găsiți vreun adaptor, dar el nu vine cu unul. Eu am avut noroc de unul de la o tabletă, am încercat și mi-am dat seama că merge. Prin USB se pot muta fișiere de pe laptop pe kindle și viceversa(asta era una din întrebări). E la fel cu mutatul de fișiere de pe calculator pe telefon/mp3, și alte device-uri asemănătoare.
Un alt lucru frumos la acest device e că se pot crea colecții de cărți, în poză apar cele făcute de mine.
Eu le-am creat așa pentru că îmi place să fiu organizată, altfel apăreau toate de-a valma. Îmi e mult mai comod așa, decât să stau să caut prin enșpe mii de ebookuri. Și le scot din colecții pe cele pe care le citesc, ca să îmi fie mie mai ușor. Bine, asta e o chestie a mea, voiam doar să dau un exemplu.
Se poate conecta la wifi, dar principalul lucru care se poate face cu internetul e cumpăratul de ebookuri de pe Amazon. Nu e tabletă, deci nu poate fi folosită pentru a intra pe site-uri și alte lucruri asemănătoare. Dacă vreți ceva de genul, cred că device-ul respectiv se cheamă Kindle Fire, care e practic o tabletă. Cel pe care îl am eu e exclusiv pentru citit.
Per total, nu mă pot plânge cu nimic de acest device. Are memorie de 2 GB, adică se pot adăuga cred că sute de cărți pe el, având în vedere că nu au dimensiuni mari. Singura chestie e că dacă vă cumpărați așa ceva merită mai ales dacă citiți mult, cel puțin eu așa cred. Logica mea e că nu-și ia kindle o persoană care citește cinci cărți pe an(ca să exagerez un pic). Eu cred că merită din plin.
Motivul pentru care eu am început să-l folosesc din nou e pentru că am început două cărți destul de groase, Întoarcerea regelui și A game of thrones, a doua mai are și fontul cam mic în cartea pe care o am eu. E citibilă, o citesc acasă mai ales, dar decât să car două cărți cu mine, mai bine iau aparatul. E mult mai ușor.  A, și fontul se poate regla, am uitat să zic asta. Cred că există vreo două sau trei tipuri de font și scrisul se poate mări până se ajunge la două cuvinte pe pagină(am încercat). Se poate face și mai mic, normal, și se poate seta chiar și distanța dintre rânduri. Ăsta e un alt mare avantaj, mai ales că eu nici nu suport scrisul minuscul.
Un lucru important de menționat, formatul pe care îl citește. Formatul lui, în care se poate modifica fontul, și tot ce am zis mai sus, este .mobi. Aparatul citește și .pdf, dar acolo fontul nu se poate schimba, și nu citește deloc .epub. Ideal ar fi să fie în .mobi fișierele.
So, yeah... Cam asta aș avea de zis când vine vorba de kindle. Motivul principal pentru care eu cred că merită e că nu mai trebuie să car cărți groase după mine, nu mi-a fost nici recomandat să car chestii(e o poveste mai lungă aici, prefer să nu intru în ea). Device-ul cântărește câteva grame și cred că încape în cam orice gen de geantă. Asta nu înseamnă că nu voi continua să am cărți fizice în geantă, doar că voi avea unele mai subțiri și mai ușoare. Sper că a fost util ce am scris mai sus, și dacă aveți vreo nelămurire, răspund cu plăcere :)

4 comentarii:

  1. De mult voiam să citesc o astfel de postare, deoarece și eu îmi doresc să-mi cumpăr un Kindle, doar că nu știu ce fel de, dar al tău mi se pare potrivit și mie, din moment ce am și eu probleme cu ochii, tot mioapă sunt, și de la 0,75, am ajuns în câțiva ani la -1,50 al ambii ochi. E foarte nasoală chestia asta! :| Mi-a cumpărat de curând un telefon, tip android, și am început să-mi descarc pe el cărți, doar că mă dor ochii foarte tare. De ceva timp îmi pierdusem interesul pentru un kindle, dar acum, de când cu chestia asta, mi-aș dori din nou să-mi cumpăr unul. Sunt curioasă cât ai dat pe el (presupun că nu foarte mult, deoarece am văzut prin magazine că nu depășesc suma de 500 de lei, dacă nu greșesc), și de unde l-ai cumpărat. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am avut vreo -2 ca primele dioptrii, am fost convinsă că-mi voi rupe gâtul când mi-am pus primii ochelari, tare ciudată senzația. Da, e nasol, dar tu măcar nu ai dioptrii așa mari.
      Eu am dat pe el 400 de lei, dacă îmi amintesc corect, dar nu mai știu exact de unde l-am luat, parcă emag, sau ceva de genul. Știu că există și mai ieftine, dar sunt alte mărci și nu știu câtă încredere să am în ele, iar ăsta îmi fusese recomandat de o persoană care are și ea așa ceva.

      Ștergere
  2. Mulțumesc mult de postare! Mi-ai clarificat o grămadă de lucruri și mă bucur că ai ținut cont de cererea (cerința? doleanțele?) mea.
    Mioapă sunt și eu, dar încă nu sunt la un stadiu așa de avansat (și eu tot undeva pe la -1,50 sunt), doar că pe mine mă doare capul orice aș citi. Este așa, o chestie constantă cu care am învățat să mă obișnuiesc.
    Oricum, acum mi-au fost lămurite multe lucruri și încep să fiu din ce în ce mai convinsă că aș vrea și eu un ebook. Momentan, ce citesc, citesc fie pe laptop, fie pe telefon, deși sunt așa obișnuită cu lumina de la ambele, că nu ma mai deranjează. Dar a fost super utilă postarea și am aflat de o grămadă de lucruri pe care altfel nu le-aș fi știut. Mersi!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu plăcere, chiar a fost interesant și pentru mine să mă gândesc la tot ce oferă aparatul în cauză :) Și mă bucur că ți-am clarificat niște lucruri cu referire la kindle.
      Eu am încercat cu cititul pe laptop și m-a luat ditai durerea de cap după nici 10 pagini, așa că a renunțat la modalitatea aia de a citi. Sunt câteva lucruri cu care am mai mare grijă, ochii fiind unul dintre ele.
      Dacă îți vei lua unul, sper să îți placă, oricum cred că sunt mai multe avantaje decât dezavantaje. Din nou, cu plăcere, mă bucur să știu că pot ajuta, măcar cu o părere :)

      Ștergere