marți, 24 mai 2016

"Obosit de viață, obosit de moarte" de Mo Yan

Ok, mi-am găsit încă un autor căruia vreau să îi citesc toate cărțile, sau cel puțin cele traduse la noi, pentru că e chinez. Din fericire, am văzut că sunt ceva cărți ale lui traduse în română.
Ximen Nao, un țăran înstărit din satul Ximen, ținutul Gaomi, este ucis în timpul Revoluției Culturale din China, iar după ce este chinuit o perioadă de dracii din palatul regelui Yama, strigându-și nedreptatea, i se permite să se întoarcă pe pământ. Dar înainte de a putea reveni ca om va fi mai întâi măgar, apoi taur, porc, câine și maimuță. Astfel povestea lui începe în anul 1950 și se termină la începutul anilor 2000, iar în acest timp el urmărește destinul familiei lui, dar și schimbările care se petrec în acest timp în China.
Primul lucru pe care țin să îl menționez e că aici nu e vorba de vreo poveste de răzbunare pentru o nedreptate, chiar dacă Ximen Nao menționează acestă nedreptate care i s-a făcut de-a lungul poveștii. Eu inițial, după ce am citit rezumatul de pe spate, am crezut că ar fi vorba despre așa ceva, dar nu este cazul. E doar povestea satului și a familiei lui Ximen Nao, pe care el o urmărește de-a lungul timpului, și despre o parte din istoria Chinei din acea perioadă. Este și o poveste destul de densă, dar este și foarte interesantă. Eu una nu știam nimic despre China înainte de a începe să citesc cartea asta și, deși personajele și anumite evenimente sunt fictive, sunt destul de sigură că este și ceva adevăr istoric aici, mai ales în ceea ce privește Revoluția Culturală și perioada aceea.
La finalul cărții, nu sunt sigură dacă toate personajele pe care le-am întâlnit pe parcursul poveștii mi-au fost neapărat simpatice, dar povestea lor a fost cu siguranță interesant de urmărit și toți mi s-au părut cât se poate de umani, de la Ximen Nao, la Lan Lian și până la peronajele episodice.
Pe lângă punctul de vedere al lui Ximen Nao ca măgar, porc și câine, o parte din poveste este narată de Lan Jiefang și Mo Yan, care în roman este un scriitor din satul Ximen. Ăsta e un lucru care mi-a plăcut, pentru că putem vedea evenimente și din altă perspectivă ș uneori întâmplări pe care Ximen Nao nu le poate relata deoarece nu a fost de față, dar care contează în ansamblu pentru a înțelege ce se întâmplă de-a lungul timpului cu unele dintre personaje.
Un alt lucru interesant este locul în care se află personajele de-a lungul anilor, cei care sunt la un moment dat sus pot cădea de acolo și vice-versa, rolurile se mai și inversează, mai ales într-o perioadă atât de lungă de timp. Cred că se ajunge până la o a patra generație a familiei Ximen, sper că nu mă înșală memoria.
Acum, asta nu e deloc o carte veselă. Nu cred că e nici excesiv de deprimantă, are și perioade mai bune pentru anumite personaje, dar nu o pot numi veselă, și nu cred că avea cum să fie altfel având în vedere perioada în care se petrece acțiunea. Finalul mi s-a părut totuși destul de deprimant, chit că nu toate se termină tragic.
Ce am uitat să menționez este că această cartea m-a dus cu gândul la Murakami. Nu pentru că povestea s-ar asemăna cu ceea ce am citit eu de la autor, dar atmosfera mi-a amintit mult de cărțile lui Murakami, plus că are elemente de realism magic pe parcursul poveștii. Deci, eu cred că dacă vă place Haruki Murakami, e posibil să vă placă și ce scrie Mo Yan.
Sunt un pic surprinsă de cât de mult mi-a plăcut cartea asta, și mă bucur că a fost așa și abia aștept să citesc și alte lucrări ale autorului, dar îmi trebuie ceva mai vesel până atunci.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu