duminică, 26 iunie 2016

"De neînvins" de Laura Hillenbrand

Cumva tot ajung să citesc cărți cu subiecte destul de triste, asta deși mereu îmi zic că mai bine le evit. Dar cum despre cartea asta s-a făcut un film și la un moment dat anul trecut se tot vorbea despre ea, nu am putut să rezist când am găsit-o la un preț bun în Auchan, parcă.
Cartea prezintă o poveste de viață reală, cea a lui Louie Zamperini, un imigrant italian. În copilărie a fost destul de dificil, ajunsese chiar un pic delicvent, dar cu ajutorul fratelui său mai mare, Pete, își orientează energia într-o direcție mai bună, alergatul de performanță, și ajunge la Olimpiada din 1936, pe parcurs doborând tot felul de recorduri de viteză. Apoi însă începe cel de-al Doilea Război Mondial, iar el este recrutat de armată. Într-o misiune de căutare a unui avion dispărut echipajul lui Louie se prăbușește și ajung să petreacă 47 de zile pe o barcă de salvare, mai apoi fiind capturați de japonezi și trimiși în lagărele de prizioneri de război, unde sunt tratați cu brutalitate. Este practic povestea de viață a lui Louie și modul în care a reușit să supraviețuiască, dar și consecințele războiului.
Nu cred că este un spoiler faptul că Louie supraviețuiește până la final, din pozele aflate în carte reiese repede acest fapt. Într-un fel, eu mă bucur că știam de la început că va scăpa cu viață din toate necazurile, altfel nu știu dacă aș fi putut citi chiar până la final. Deși tot a fost un lucru peste care nu am crezut că va trece, dar voi vorbi mai târziu despre asta.
Ce am apreciat eu mult la modul în care e scrisă cartea este faptul că e povestită obiectiv, conține chiar și contextul pentru anumite evenimente și nu doar povestea lui Louie, chiar dacă el este în centrul cărții. O mare parte din carte petrecându-se în timpul războiului, perspectiva ajută la o mai bună înțelegere a lucrurilor care se petreceau atunci, și sunt alte persoane despre care se vorbește în carte care fie au un rol în viața lui Louie, fie în ansamblul lucrurile importante care se petrec. Un alt lucru bun pentru mine a fost faptul că sunt prezentate mai ales faptele, dacă s-ar fi descris mult pe partea de sentimente nu cred că aș fi citit până la final, sunt evenimente destul de deprimante în cartea asta. Pentru mine totuși cele mai emoționante momente au fost cele în care se povestea despre familiile prizonierilor de război, și mai apoi finalul cărții când aflăm despre consecințele pe care le-a avut războiul asupra acestor prizioneri și cum nu toți au reușit să revină la o viață cât de cât normală. Nimeni nu mai era la fel după.
Aș fi crezut că după ce războiul s-a terminat, iar prizonierii de război au primit ajutorul necesar, va fi mai ușor de citit, dar nu a fost. Pentru că toți au rămas cu sechele, PTSD și alte astfel de consecințe, iar unii nu au reușit să își revină niciodată. Cam aici a fost punctul în care am crezut că experiența războilui l-a distrus complet pe Louie, în ciuda tuturor lucrurilor pe care le-a supraviețuit, și am avut o surpriză plăcută când am descoperit că până la urmă a fost în stare să treacă peste asta.
Ăsta ar fi unul din motivele principale pentru care cred că această carte merită citită: pentru că în ciuda tuturor lucrurilor prin care a trecut Louie, optimismul și încăpățânarea lui l-au ajutat să supraviețuiască. Cartea are permanent o notă de optimisc. Sigur, până și el trece prin perioadă neagră, dar după tot ce a îndurat era de așteptat. Dar până la urmă tot reușește să găsescă ceva de care să se agațe, cu ajutorul anumitor oameni. Până la urmă, nu a fost o carte pe atât de deprimantă pe cât m-am așteptat să fie. Chiar m-a lăsat cu un mic zâmbet pe față la final.
Nu știu dacă e o carte pentru toată lumea, dar dacă sună ca ceva interesant, eu zic că merită să îi dați o șansă, oferă o altfel de perspectivă asupra războiului și consecințelor sale.

2 comentarii:

  1. Am citit cartea acum ceva timp, cum ai spus si tu era in mare voga. Mi-a placut foarte mult. Iti recomand si filmul cu acelasi nume, facut in 2014. Este super!

    RăspundețiȘtergere