marți, 4 octombrie 2016

Strada de C'Arte + SciFi fest

Încerc să ajung la zi cu postările pe care le-am tot amânat, dar în același timp să vorbesc și despre lucrurile recente la care am participat, așa că le voi aduna pe cele două într-o singură postare, care hopefully nu va fi prea lungă.

Luând-o în ordine cronologică, la Strada de C'Arte am participat la evenimentul editurii Tritonic, pe 24 septembrie, care se numea SF vs Mystery&Thriller. 
Nu a fost o discuție chiar versus, ci mai degrabă despre faptul că autorii pot scrie în diverse genuri, de la Mystery&Thriller, la SF, fantasy și cărți de dragoste. Un exemplu dat de editorul și autorul Bogdan Hrib a fost Lucian Dragoș Bogdan, care are romane în mai multe genuri și pe care trebuie și eu să încerc să îl mai citesc. 
Și s-a pus și problema faptului că tinerii nu citesc autori români vii, sau nu știu că există autori români vii. Am fost și eu în situația în care eram contra autorilor români, vina școlii, dar după ce am citit vreo doi la început și apoi am tot încercat să găsesc și alți autori români, mi-am dat seama că de fapt cei de acum nu au nicio legătură cu cei studiați în școală, ceea ce e un lucru bun, că știm cu toții cum arată lecturile obligatorii de la școală. Până la urmă, nu cred că e vreo diferență între ai noștri și ai lor, cum s-ar spune.
Tot aici au fost lansate și câteva romane noi.
Nu mai știu ordinea, dar nu contează, unul dintre romane a fost Maya, scrisă de Lucian Dragoș Bogdan și Teodora Matei, volumul doi din seria începută cu Omul fluture care a apărut la Tracus Arte. Încă mi se pare interesant că editura a publica un volum doi al unei serii începute la altă editură. Nu zic că e un lucru rău, din contră, atâta timp cât seria poate fi continuată, dar e prima dată când găsesc o astfel de situație. Cred că e SF, sper să nu mă înșel, dar oricum sună interesant și nu cred că am mai citit un roman scris de doi autori, la patru mâini cum s-a spus la lansare.
Celălalt volum lansat a fost Moartea ca o cocotă de lux de Aurel Cărășel, roman polițist care sună ca ceva ce mi-ar plăcea, dar din motive financiare nu am cumpărat cartea, dar sper să o fac la un moment dat. A fost amuzantă și povestea despre cum volumul a ajuns la Tritonic și toate aventurile cu emailurile despre care au vorbit atât autorul cât și editorul. Sper să ajung să o citesc și eu la un moment dat.

Trecând mai departe, în weekendul care tocmai a trecut a avut loc SCI+Fi Fest. Nu am mai auzit de el până acum, dar era aproape de mine, și am găsit câteva lucruri în program care sunau interesant, așa că am zis să merg și eu să văd ce e acolo. A, și aveau și cărți.
Din păcate, pentru că programul a fost decalat cu o oră jumate, nu am putut să stau la o discuție de vineri seara, dar măcar sâmbătă totul a fost ok. Am participat la trei discuții.
Prima se numea Dune și Star Trek - impact direct asupra culturii românești, unde au vorbit autorii Oliviu Crâznic și Ana-Maria Negrilă. Eu nu am citit Dune, am găsit recent un volum prin casă, o ediție veche, dar am descoperit că era volumul șase, dar vreau să citesc și eu cărțile astea, să văd despre ce e vorba. Iar ceea ce a spus autoarea m-a făcut și mai curioasă să citesc seria, dar nu știu când se va întâmpla asta. Despre Star Trek nu pot spune foarte multe, am văzut două din filmele recente și nu m-au impresionat, dar am înțeles și de la Oliviu Crâznic și de pe internet că seriile originale sunt mai bune, deci poate le voi da o șansă. Mi se pare fascinantă ideea de corectitudine morală și Spock mi se pare un perosonaj interesant, plus faptul că am înțeles că ei întâlnesc diverse popoare foarte diferite prin spațiu.
Apoi am fost la o discuție purtată de Michael Haulică și Bogdan Hrib cu titlul Ieșirea din tipar. A fost vorba și despre autorii care scriu pe mai multe genuri, dar și despre festivalul de la Beijing unde au participat autori și edituri românești, am reținut Tritonic și Nemira. Mi s-a părut fain că au ajuns tocmai la Beijing. Și am înțeles că planul e să participe și la alte festivaluri în afara țării, ceea ce mi se pare un lucru foarte bun.
Și ultimul eveniment la care am participat aici a fost cel moderat de Liviu Surugiu, intitulat Întâlnire de gradul III - scriitori, editori, cititori. Nu plănuisem să ajung la discuția asta, dar ceva mi-a atras atenția și nu aveam încă chef să plec acasă, așa că am stat. Și nu îmi pare rău. Nu aș mai ști să spun punct cu punct ce s-a spus, dar s-a vorbit și despre editori și despre distribuția în librării, despre reviste literare, cum lucrează editorii cu autorii și sunt convinsă că uit ceva, dar per total mie discuția mi s-a părut interesantă, mai ales că a fost din mai multe perspective. Cred că pentru cineva interesat de subiectul ăsta, și care vrea să știe mai multe despre cum se întâmplă uneori lucrurile, dar și despre păreri diverse, discuția asta chiar a fost interesantă, și mă bucur că am rămas.

Și atât am avut de spus despre cele două evenimente, chiar mi-au plăcut, iar acum aștept Gaudeamus-ul, care are loc la mijlocul lui noiembrie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu